38. 360 graders analyse af området Sundhed og Omsorg (D)
38. 360 graders analyse af området Sundhed og Omsorg (D)
Sagsnr.: 330-2015-74819 Dok.nr.: 330-2016-332509 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget.
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal drøfte anbefalinger i
rapportering af 360 graders undersøgelse af Sundhed og Omsorg og videresende
til Økonomiudvalget til orientering.
Baggrund
Det overordnede tema for 360 graders undersøgelsen er ’Det
nære sundhedsvæsen’.
Der blev gennemført en forundersøgelse i november-december
2015, hvor fokus var på snitfladen mellem region og kommune i relation til
undertemaerne: Sygeplejen, visitationen, genoptræning og akutteam.
Helt overordnet er den brændende platform de flere og
hurtigere udskrivelser af borgere fra sygehuset, idet Slagelse Sygehus (den
medicinske afdeling B1) har det mål at få den gennemsnitlige indlæggelsestid
ned fra 4,1 dag til 2,0 dag. Det betyder, at borgeren er sat i behandling efter
indlæggelse, men langt fra er færdigbehandlet. Det medfører, at vi som kommune
skal være gearet til at tage imod en type borgere/patienter med flere
udfordringer og større behov for syge- og hjemmepleje end tidligere. Samtidig
lægger det et betydeligt pres på visitationen.
Styregruppen udvalgte temaerne visitation og sygepleje til
360 graders undersøgelsen af Sundhed og Omsorg på styregruppemødet den 16.
december 2015 med fokus på at bidrage til en udviklingsproces indenfor design
af ”workflow” mellem regionens sygehuse og visitationen i Center for Sundhed og
Omsorg og at etablere en organisation, der kan håndtere de stigende
udskrivelser.
Økonomiudvalget godkendte den 18. januar 2016
projektbeskrivelsen for 360 graders undersøgelsen af Sundhed og Omsorg.
Formålet med undersøgelsen har været at sikre, at borgeren
får den rette indsats fra Center for Sundhed og Omsorg efter udskrivelse fra et
sygehus i Region Sjælland herunder:
· At visitationen sikrer den rette indsats fra syge- og
hjemmeplejen til borger, når borger udskrives fra sygehus
· At der er et kompetent samarbejde i syge- og hjemmeplejen – med
og om borgeren – om de nødvendige indsatser
· At samarbejdet fungerer med andre relevante samarbejdspartnere
(fx APV, Hjælpemidler, Sundhed og Træning).
Projektgruppen har udvalgt 5 arbejdsprocesser ud fra
kvalitative hensyn, idet der er udvalgt forløb, der hver især rummer mange
diagnoser/borgere med udgangspunkt i de udfordringer, som opleves primært af
visitationen og sygeplejen som en konsekvens af de hastige udskrivelser af
borgere fra sygehuse. Samtidig er processerne udvalgt, idet der netop for disse
processer ses forbedringspotentialer både i relation til kvaliteten i indsatsen
overfor borgeren og i relation til en mere hensigtsmæssig organisering af
delopgaver imellem faggrupper.
De fem arbejdsprocesser er følgende:
1. Forløb med
særligt forbedringspotentiale: ”Forebyggelige diagnoser” (fx anæmi, astma,
fraktur, KOL, diabetes, dehydrering, blærebetændelse, forstoppelse,
mave-tarmproblemer samt forebyggelse af fx fald)
2. Enkle forløb: ”Borgere,
der udskrives til vanlig hjælp” (sygepleje, hjemmepleje)
3. Enkle forløb: ”Nye
borgere, der udskrives” (sygepleje, hjemmepleje)
4. Komplicerede
forløb: ”Højt specialiserede sygeplejeopgaver” (fx dialyse, væske, forstoppelse,
kemobehandling til borgere med kræft).
5. Komplekse
forløb: ”Mange aktører der skal koordineres indenfor meget kort tidsfrist”
(fx sonde, morfinpumpe, apopleksi-patienter).
Der er gennemført workshop 1-6 med kortlægning og udvikling
af de 5 udvalgte arbejdsprocesser.
§ Workshop 1 og 2: Kortlægning af proces 1-5 med udgangspunkt i en
case udvalgt af enten sygeplejen eller visitationen.
§ Workshop 3 og 4: Udvikling af proces 1-5 med udgangspunkt i samme
cases.
§ Workshop 5: Kortlægning og udvikling af proces 1 i generelt perspektiv.
§ Workshop 6: Kortlægning og udvikling af proces 5 i generelt
perspektiv.
Interview af borgere til brugerrejsen
Der har været fokus på borgerperspektivet (jf. ”Én borger –
én plan”), da snitfladen mellem regionens sygehuse og Center for Sundhed og
Omsorg blev belyst ved borgerens ”rejse” mellem sygehus og bopæl.
Processen med at udvikle nye arbejdsprocesser er gennemført
ud fra forbedringskultur-tankegangen. Der har været fokus på borgerperspektivet
ved både kortlægning og udvikling af borgerens ”rejse” mellem sygehus og bopæl.
Projektleder har gennemført interviews med 15 borgere, der
har oplevet brugerrejsen fra udskrivelse fra sygehus til, at borgerne er hjemme
og modtager fx sygepleje/hjemmepleje.
Borgere udskrives meget hurtigt
fra sygehuset (ofte inden de er klar til det). Borgere er skrøbelige og utrygge
og praktiske forhold kan være en udfordring: Hente medicin, indkøb, information
om første besøg af sygeplejen/hjemmeplejen.
Forbedringer for borgeren
fremadrettet:
Ø At borger ved
udskrivelsen får udleveret kort med kontakt-telefonnummer til sygeplejen jf.
Sundhedsaftalen
Ø At borger ved
udskrivelsen får oplyst et tidspunkt for første besøg af syge-/hjemmeplejen.
Ø Ny
‘udskrivningspakke’ til borgere, der udskrives til ‘vanlig hjælp’, idet denne
gruppe ofte har behov for en øget indsats.
Retligt
grundlag
i.a.b.
Handlemuligheder
I rapporteringen af 360 graders undersøgelse er følgende
anbefalinger:
· at der etableres en fremskudt visitation
· at der etableres et akutteam som en integreret del af sygeplejen
· at der forebygges genindlæggelser, som skyldes fald, ved at tage
ny Proces 1a i anvendelse
· at der forebygges i relation til forebyggelige diagnoser ved at
tage ny Proces 1b i anvendelse
· at der for borgere, der udskrives til ’vanlig hjælp’ (proces 2)
tages ny proces 2 i anvendelse for herved at have fokus på borgerens oplevelse
af tryghed og med visitation til udskrivningspakke at opnå en mere planlagt
indsats til denne målgruppe
· at der for ’nye borgere, der udskrives’ (proces 3) tages ny
proces 3 i anvendelse for herved at have fokus på at optimere forskellige
aspekter ved Blomstergården (booking af plads, blodprøvetagning, ikke fysisk
skift at stue ved skift mellem midlertidig plads og rehabiliteringsplads)
· at der for borgere, der udskrives med behov for højt
specialiserede sygeplejeopgaver (proces 4) sker en koordinering af indsatsen
mellem sygehus og akutteam forinden udskrivelsen ved et fællesmøde på sygehus
med deltagelse af relevant fagpersonale.
· at der for borgere, der udskrives med komplekse forløb, hvor
mange aktører skal koordineres indenfor kort tidsfrist (proces 5a og 5b)
anbefales, at akutteam koordinerer indsatser udenfor dagvagt (aften, nat og
weekender), at der gennemføres flere planmøder på sygehus samtidig med at den
fremskudte visitation sikrer en bedre planlægning af udskrivelsen
· at registreringer indrettes således, at det er muligt at
eftervise en effekt.
Vurdering
Styregruppen har på møde den 19. maj 2016 drøftet
rapporteringen og støtter anbefalinger i rapporteringen af 360 graders
undersøgelsen.
Etablering af fremskudt visitation og et akutteam vil for
borgeren betyde mere kvalitet. Fordelene ved fremskudt visitation er et
kvalitetsløft i form af bedre koordinering, øget tryghed hos patienter og
pårørende, større flow i udskrivelserne samt et meget bedre samarbejde mellem
kommune og sygehus. Fremskudt visitation giver således en øget mulighed for en
tættere dialog, afdækning af problemer og dermed en bedre plan i forhold til de
borgere, der ofte genindlægges.
Det anbefales, at alle de sygeplejefaglige udredninger
fremover kun foretages af visitationen. I forbindelse med planlægning af
udskrivningen, er det udskrivningsvisitator, der har dialogen med sygehuset
omkring vurdering af borgerens funktionsniveau.
Formålet med et akutteam er helt overordnet følgende:
• Bidrage til at reducere antallet af indlæggelser og
genindlæggelser ved udvalgte diagnoser/lidelser
• Reducere den kommunale medfinansiering på udvalgte diagnoser
• Beredskab i forhold til accelererede udskrivelser.
Der er mange fordele ved at etablere et akutteam for
borgeren: Øget kvalitet i indsatsen til borgeren, bedre udnyttelse af
ressourcer og kompetencer i sygeplejen herunder et bedre akutberedskab, der kan
løse akutte opgaver som at fungere som udskrivningsvisitator udenfor dagvagt og
forebygge indlæggelser/genindlæggelser for borgere med forebyggelige diagnoser
(fx fald i hjemmet).
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det forventes, at udmøntning af anbefalinger i 360 graders
undersøgelsen kan holdes inden for rammerne af budgettet i Center for Sundhed
og Omsorg.
Udmøntning af anbefalinger kan få personalemæssige
konsekvenser, idet der sker ændringer i den organisatoriske placering af
sygeplejeopgaver dels fra sygeplejen til visitationen og dels ved etablering af
akutteam.
Etablering af fremskudt visitation vil betyde, at hele
sygeplejevisitationen flyttes til visitationen. Herved kan der frigives
ressourcer i sygeplejen, men det vil samtidig kræve flere ressourcer med
sygeplejefaglig kompetence i visitationen, idet opgaven at udføre de
sygeplejefaglige udredninger flyttes fra sygeplejen til visitationen.
Styregruppen anbefaler desuden, at alle
sygeplejefaglige udredninger, der i dag foretages af sygeplejen, fremover
udføres af visitationen.
En væsentlig ændring i organiseringen af sygeplejen vil være
etableringen af et akutteam i sygeplejen. Det anbefales at akutteamet, bliver
en integreret del af sygeplejen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Der er ikke konsekvenser for
andre udvalg.
Indstilling
Borger- og Udviklingsdirektør Lone Irene Wenzell indstiller,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter anbefalinger i rapportering
af 360 graders undersøgelse af Sundhed og Omsorg og videresender til
Økonomiudvalget til orientering på Økonomiudvalgsmødet den 20. juni 2016
og til beslutning på Økonomiudvalgsmødet den 15. august 2015.
2.
at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter, hvordan Ældrerådet involveres i det
senere arbejde.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende:
Udvalget har drøftet anbefalingerne.
Udvalget sender analysen og anbefalingerne til høring i
Ældrerådet med henblik på fornyet behandling i udvalget i august.
Udvalget anbefaler derfor for nuværende ikke analysen videre
til Økonomiudvalget.
Udvalget anerkender arbejdet med analysen. Men udvalget
finder det ikke tilfredsstillende, at fagudvalget ikke er blevet involveret i
processen, og at udvalget alene kan drøfte anbefalingerne på et udvalgsmøde.
Lone Irene Wenzell bemærker, at den sidste del af
indstillingen ikke er skrevet korrekt, idet analysen ikke videresendes til
beslutning på Økonomiudvalget til den 15. august.
Udvalget har den 16. januar drøftet indsatsområderne i
360-graders analysen.
Administrativ bemærkning
Sagen fremlægges
til orientering for økonomiudvalget. Fagudvalget har fået forelagt resultatet
af analysen i juni – jf. den godkendte tidsplan i økonomiudvalget. Fagudvalget
arbejder videre med analysen i august, bl.a. efter igangsatte høringer.
Temaerne vil kunne indgå i arbejdet med budget 2017-20.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 20. juni 2016:
Fraværende:
Orienteringen taget til efterretning.