5. Potentielt grundvandstruende virksomheder i områder med særligt sårbart grundvand (B)
5. Potentielt grundvandstruende virksomheder i områder med særligt
sårbart grundvand (B)
Sagsnr.: 330-2018-18621 Dok.nr.: 330-2019-34468 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til retningslinjer for kommunens
planlægning for erhverv (bortset fra landbrugsmæssige aktiviteter) i områder
hvor grundvandet er særligt sårbart (indsatsområder). Retningslinjerne
skal indskrives i de forslag til kommende indsatsplaner for
grundvandsbeskyttelse, der er under udarbejdelse.
Baggrund
Områder, hvor grundvandet er vigtigt af hensyn til den
nuværende eller fremtidige drikkevandsforsyning, er udpeget som ”Område med
særlig drikkevandsinteresse (OSD)”. Enkelte vandværker ligger udenfor OSD.
Indvindingsoplandet til disse vandværker sidestilles med OSD. Staten har
indenfor OSD og ”indvindingsopland udenfor OSD” udpeget områder – kaldet indsatsområder
- hvor grundvandet er særligt sårbart, og hvor der derfor kan være et særligt
behov for at beskytte grundvandet mod forurening.
70 % af Slagelse Kommune er udpeget som OSD eller
”indvindingsopland udenfor OSD”. Til sammenligning er 7 % af Slagelse Kommunes
areal udpeget som indsatsområder.
Placeringen af virksomheder og aktiviteter, der kan udgøre
en risiko overfor grundvandet, har stor betydning for beskyttelsen af grundvandet.
Kommunen har som planmyndighed stor indflydelse på placeringen af virksomheder
og aktiviteter, der kan forurene grundvandet. Det gælder for eksempel ved udlæg
af erhvervsområder og ved udarbejdelse af lokalplaner og landzonetilladelser for
erhverv.
I OSD og indvindingsoplande udenfor OSD og har Staten
begrænset kommunernes muligheder for at planlægge for erhverv. Begrænsningerne
gælder generelt uanset om grundvandet er særligt sårbart eller ej. Staten har
således ikke fastsat særlige begrænsninger for kommunernes planlægning
for erhverv i indsatsområder, selvom indsatsområder er de mest
sårbare dele af OSD og ”indvindingsopland udenfor OSD”.
Det er derfor op til den enkelte kommune, hvilke
virksomhedstyper den vil planlægge for i indsatsområder, indenfor den
ramme Staten har fastlagt generelt for planlægning i OSD.
De generelle begrænsninger for planlægning i OSD er fastsat
i en bekendtgørelse. Ifølge denne må kommunerne ikke planlægge for de
virksomhedstyper, der udgør den største risiko overfor grundvandet. Forbuddet
gælder dog ikke erhvervsarealer, der allerede er udlagt i kommuneplanen. Kommunerne
kan fravige forbuddet, hvis der er en særlig planlægningsmæssig begrundelse for
placeringen, og hvis faren for forurening af grundvandet kan forebygges.
Kommunerne skal i sin vurdering af, om der i OSD må
planlægges for en given virksomhedstype, tage udgangspunkt i en
virksomhedsliste, der findes i vejledningen til bekendtgørelsen.
Listen omfatter typisk virksomheder og anlæg, som i større
omfang oplagrer, håndterer, anvender eller producerer mobile, forurenende
stoffer, som kan udvaskes til grundvandet. På virksomhedslisten findes
eksempelvis følgende virksomhedstyper: Autoophug, jordrenseanlæg, olieoplag på
mere end 2.500 tons, benzinstationer, renserier, træimprægneringsvirksomheder
samt virksomheder, der modtager og håndterer farligt affald.
Virksomhedslisten er ikke udtømmende, og der er et
betydeligt rum for fortolkning af listen. Desuden er ikke alle virksomheder,
der kan udgøre en risiko for grundvandet, med på listen. Eksempelvis er
følgende virksomheder ikke med på listen, selvom de potentielt kan udgøre en
risiko for forurening af grundvandet: Autoværksteder, vognmandsvirksomheder,
grovvareselskaber, maskinværksteder, trykkerier, affaldshåndteringsvirksomheder
for ikke-farligt affald, olieoplag under 2.500 tons samt andre virksomheder med
mindre oplag af kemikalier.
Alt andet lige vil der være behov for skrappere miljøkrav og
øget miljøtilsyn på virksomheder i områder med særligt sårbart grundvand, hvis
der skal opnås samme sikkerhedsmæssige niveau i relation til forebyggelse af
grundvandsforurening, som på virksomheder i områder, hvor grundvandet er mere
velbeskyttet.
Kommunen har mulighed for at fastsætte særlige
retningslinjer for, hvilke typer virksomheder, der planlægges for i indsatsområder.
Det kan både være retningslinjer for hvilke virksomhedstyper, der kan etablere
sig i disse områder, og retningslinjer for den planlægning, der har betydning
for eksisterende virksomheders muligheder for at opstarte eller udvide
aktiviteter, der kan forurene grundvandet.
Slagelse Kommune har ikke i dag særlige retningslinjer for
planlægningen i indsatsområder. Kommuneplanen indeholder alene en
generel retningslinje for de grundvandshensyn, der skal tages ved planlægningen
i kommunen:
”Retningslinje 1.1.15 Ved byudvikling og ændret anvendelse
af allerede kommuneplanlagte arealer skal der tages hensyn til
drikkevandsinteresser, særligt i følsomme områder (NFI) og i boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO)”. NFI er stort set identisk med indsatsområder.
Forskellen udgøres af arealer med fredskov, vådområder, fredede områder o.l.
Det er muligt at indskrive specifikke retningslinjer for
planlægningen i indsatsområder i de indsatsplaner for
grundvandsbeskyttelse, der er under udarbejdelse. Retningslinjer, der vedrører
kommuneplanen, vil dog først kunne udmøntes ved den næste revision af
kommuneplanen.
Retningslinjerne vil være retningsgivende ved udarbejdelse
af nye lokalplaner og meddelelse af landzonetilladelse i indsatsområder
samt udgøre hensigtserklæringer i forhold til kommende kommuneplaner.
Retningslinjerne vil endvidere være retningsgivende for administrationen af de
gældende kommune- og lokalplaner.
Ændringer af planlægningen kan som udgangspunkt ske uden, at
der skal betales erstatning til eventuelt berørte virksomheder eller lodsejere.
Status for erhvervsområder og virksomheder i indsatsområder
og BNBO
I Slagelse Kommune findes der 5 områder, hvor der i dag er
udlagt større erhvervsområder i indsatsområder. Det drejer sig om erhvervsområder
i/ved Slagelse By – omkring Sorøvej/Skovsø, Ndr. Ringgade/Nordvej og ved Kalundborgvej
(Miljøcenter Enggården) - samt erhvervsområderne ved Kirke Stillinge og i den
østlige del af Skælskør By, se vedlagte kortbilag.
En del af de udlagte arealer er endnu ikke fuldt udnyttet.
Det gælder blandt andet et større område ved Sorøvej og en række grunde i
området ved Skælskør.
Anvendelsesrammerne for erhvervsområderne er generelt
forholdsvis vide og forhindrer ikke i sig selv, at der kan etableres virksomhedstyper,
der kan udgøre en grundvandsrisiko. Anvendelsesrammerne har typisk fokus på
virksomhedernes påvirkning af naboerne til erhvervsområdet (støj, lugt,
luftforurening).
Der ligger i dag en række virksomhedstyper, der kan forurene
grundvandet, i indsatsområder – de fleste i erhvervsområder, men enkelte
ude i det åbne land. Slagelse Kommune fører miljøtilsyn med 29 virksomheder i
indsatsområder (autoværksteder, maskinværksteder, maskinsnedkerier,
affaldshåndteringsvirksomheder, vognmandsvirksomheder, foderstofvirksomheder
m.fl.). Der findes desuden 2 benzinstationer, som ikke er underlagt
regelmæssigt miljøtilsyn. En større del af disse virksomheder har aktiviteter,
der kan forurene grundvandet, f.eks. ved skjulte spild eller uheld.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for
områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for disse, nr. 1697 af 21. december 2016.
Vejledning om krav til kommuneplanlægning inden for områder
med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for disse, december 2016.
Virksomhedsliste: Vejledningen indeholder en liste over
virksomheder der som udgangspunkt ikke kan planlægges for.
Vandforsyningsloven, Lovbekendtgørelse nr. 118 af 22.
februar 2018. Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i lovens § 13.
Handlemuligheder
Kommunen vælger selv, om der skal være særlige
retningslinjer for kommunens planlægning for erhverv i indsatsområder
eller om det alene er de generelle bestemmelser for planlægning i OSD,
der skal gælde.
Kommunen kan således vælge at fastlægge mere snævre rammer
for hvilke virksomhedstyper, der kan etablere sig i indsatsområder, end
der generelt gælder for OSD.
Kommunen kan f.eks. vælge at fastlægge retningslinjer for,
at kommunen gennem planlægning og administration skal arbejde for:
1. at indsatsområderne
friholdes for nye virksomheder, der kan udgøre en risiko overfor
grundvandet
I forhold til eksisterende virksomheder i indsatsområder,
kan kommunen f.eks. vælge at fastlægge en af følgende retningslinjer for
kommunens planlægning og administration:
2a.
Kommunen vil arbejde for, at der på eksisterende
virksomheder i indsatsområder ikke
opstartes eller udvides aktiviteter, der kan udgøre en grundvandsrisiko og at igangværende
aktiviteter, der kan udgøre en grundvandsrisiko, afvikles på sigt.
2b. Kommunen vil arbejde for, at der på eksisterende virksomheder i indsatsområder
ikke opstartes eller udvides aktiviteter, der kan udgøre en grundvandsrisiko. Eksisterende
aktiviteter kan opretholdes i nuværende omfang, hvis virksomheden aktivt
arbejder for, at grundvandsrisikoen minimeres.
2c. Kommunen vil arbejde for, at der på eksisterende virksomheder i indsatsområder
ikke opstartes nye aktiviteter, der kan udgøre en risiko overfor grundvandet. Eksisterende
aktiviteter kan udvides, selvom disse vurderes at kunne udgøre en
grundvandsrisiko, hvis denne risiko i videst mulige omfang minimeres.
Kommunen kan også vælge ikke at fastsætte særlige
retningslinjer for planlægningen for erhverv i indsatsområder eller
fastsætte andre retningslinjer end ovennævnte.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der fastsættes særlige
retningslinjer for planlægning og administration for erhverv i indsatsområder.
Der bør ikke i indsatsområder planlægges for virksomheder og
aktiviteter, der kan udgøre en risiko overfor grundvandet. Der bør heller ikke
udlægges nye erhvervsområder i indsatsområder, bortset fra til
virksomhedstyper, der ikke kan udgøre en risiko overfor grundvandet. Sådanne
retningslinjer vil medvirke til, at virksomheder og aktiviteter, der kan udgøre
en grundvandsrisiko, på sigt vil være placeret udenfor de 7 % af Slagelse
Kommune, hvor grundvandet er udpeget som særligt sårbart (indsatsområderne).
I forhold til virksomheder der allerede ligger i indsatsområder,
anbefaler administrationen, at kommunen arbejder for, at der ikke opstartes
aktiviteter, der kan udgøre en risiko overfor grundvandet. Administrationen
anbefaler endvidere, at kommunen arbejder for, at eksisterende aktiviteter, der
kan udgøre en grundvandsrisiko ikke udvides og på sigt afvikles. Så længe aktiviteten
består, bør der arbejdes for, at grundvandsrisikoen minimeres i videst mulige
omfang. Denne anbefaling svarer til forslag 2a herover.
Virksomheder og aktiviteter, der fremgår af
virksomhedslisten i ovennævnte vejledning, vil som udgangspunkt altid kunne
udgøre en grundvandsrisiko og bør derfor altid placeres udenfor indsatsområder.
Administrationen foreslår, at kommunen anlægger en restriktiv fortolkning af
virksomhedslisten i forhold til indsatsområder.
Hvis aktiviteten ikke fremgår af virksomhedslisten, vil
vurderingen af den grundvandsmæssige risiko bero på en konkret vurdering.
Administrationen foreslår, at kommunen i planlægningsmæssig sammenhæng lægger
stor vægt på det miljømæssige forsigtighedsprincip ved vurderingen af
grundvandsrisikoen fra en virksomhed eller aktivitet.
Almindelige landbrugsmæssige aktiviteter foreslås undtaget
fra disse retningslinjer, da kommunen har meget begrænsede planlægningsmæssige
muligheder for at påvirke placeringen af disse i det åbne land. Landbrugets
aktiviteter kan omfattes af andre indsatser, der fastlægges i indsatsplanen for
grundvandsbeskyttelse, herunder restriktioner i gødnings- og pesticidanvendelse
eller skærpet miljøtilsyn.
Hvis Udvalget beslutter at fastlægge særlige retningslinjer
for planlægningen i indsatsområder, vil administrationen orientere
Udvalget, hvis der kommer sager om opstart eller udvidelse af aktiviteter, der
strider mod de vedtagne retningslinjer (forinden der tages endelig beslutning).
Økonomiske og personalemæssige
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre
udvalg
Beslutningerne vil have betydning for kommunens overordnede
planlægning og erhvervsindsats. Hvis udvalget beslutter, at der skal fastlægges
særlige retningslinjer for kommunens planlægning for erhverv i indsatsområder,
vil disse være retningsgivende, når kommunen udarbejder nye lokalplaner og
landzonetilladelser. Retningslinjerne vil desuden skulle inddrages ved
kommunens administration af gældende lokalplaner og landzonetilladelser.
Endelig vil retningslinjer, der vedrører kommuneplanen, skulle inddrages i
arbejdet med kommende revisioner af kommuneplanen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1. at kommunen
gennem planlægning og administration arbejder for, at indsatsområder som
udgangspunkt friholdes for nye virksomheder, der kan udgøre en risiko
overfor grundvandet, såvel indenfor som udenfor erhvervsområder – almindelige landbrugsmæssige
aktiviteter undtaget.
2. at kommunen i
forhold til eksisterende virksomheder i indsatsområder gennem
planlægning og administration arbejder for, at der indenfor indsatsområder
ikke opstartes eller udvides aktiviteter, der kan udgøre en grundvandsrisiko
3. at kommunen
gennem planlægning og administration arbejder for, at igangværende
aktiviteter, der kan udgøre en grundvandsrisiko, afvikles på sigt.
4.
at kommunen ved vurderingen af, om en
virksomhed eller aktivitet kan opstartes eller udvides i et indsatsområde,
anlægger en restriktiv fortolkning af virksomhedslisten, og at der lægges stor
vægt på det miljømæssige forsigtighedsprincip ved vurderinger af den
grundvandsmæssige risiko fra en aktivitet.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. april 2019:
Fraværende:
At 1: Godkendt.
At 2: Handlemulighed 2b godkendt.
At 3: Udgår.
At 4: Godkendt med følgende tekst:
at Kommunen ved vurderingen af, om en virksomhed eller
aktivitet kan opstartes eller udvides i et indsatsområde lægger stor vægt på
det miljømæssige forsigtighedsprincip.