14. Samarbejdsaftale med organisationen Plant et Træ om skovrejsning (B)
14. Samarbejdsaftale med organisationen Plant et Træ om skovrejsning (B)
Sagsnr.: 330-2020-114363 Dok.nr.: 330-2021-15418 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling
til, om det overfor Økonomiudvalget kan anbefales, at Slagelse Kommune indgår
en samarbejdsaftale om skovrejsning med organisationen ”Plant et Træ”. Som led
i aftalen skal kommunen udpege kommunalt areal til skovrejsning.
Baggrund
Organisationen ”Plant et Træ”
ønsker at indgå et samarbejde med Slagelse Kommune om skovrejsning.
”Plant et Træ” er en almennyttig
organisation, der har til formål at plante flere træer i Danmark samt stimulere
almen interesse for træer og deres betydning for miljøet og klimaet.
Organisationen ønsker igennem sine plantninger at inddrage borgere, især børn,
børneinstitutioner og skoler. Organisationen får sine midler gennem donationer
fra borgere, virksomheder, fonde, legater m.fl.
Samarbejdsaftale og valg af
areal til skovrejsning
Grundstenen i samarbejdet er, at
der indgås en samarbejdsaftale om skovrejsning på ca. 5 - 10 hektar (og gerne
mere) på et kommunalt areal. Arealet kan være sammenhængende eller fordelt på
flere forskellige spredte arealer.
Ved indgåelse af en
samarbejdsaftale forpligter ”Plant et Træ” sig til at donere træer samt afholde
udgifter til etablering og drift i 3 år. Det svarer til, at kommunen får
tilført 12 kr. pr. træ. Kommunen vælger selv træarter og placering.
Kommunen forpligter sig til at
stille jord til rådighed. Kommunen ejer efterfølgende det på arealet
etablerede. Udgifter til anlæg af stier og eventuelle faciliteter samt drift
efter de første 3 år afholdes af kommunen.
Administrationen har screenet de
kommunalt ejede arealer og udpeget to områder, som vurderes at være mest egnet
til skovrejsning. Det har været et mål at finde et areal til bynær skov, som
borgerne kan gå eller cykle til. Ved screeningen er der lagt vægt på at finde
arealer med en vis volumen med nærhed til boligområder og institutioner, og som
ikke hindre udnyttelse til andre planlagte formål.
Område 1 ved Stignæs
Landevej, Skælskør, jf. kortbilag
Området er beliggende i den
nordøstlige del af Skælskør, lige øst for eksisterende idrætsanlæg. Arealet
udgør ca. 10 hektar. Området har i tidligere kommuneplan været udlagt til
boligformål. Området indgå ikke i nuværende kommuneplan. Området ligger i
umiddelbar nærhed til skole, børneinstitution, idrætsanlæg og tilhørende
idrætsforeninger og spejderklub. Området grænser op til et areal, som i
kommuneplanen er udlagt til kommende boligområde. Området er i dag forpagtet ud
til landbrugsdrift. Forpagtningskontrakten kan opsiges med virkning efter
høsten 2021.
Område 2 ved Ladebovej,
Skælskør, jf. kortbilag
Området er beliggende i den
sydøstlige del af Skælskør og udgør ca. 11 hektar. Området er i kommuneplanen
udlagt til rekreativt formål og grænser op til et parcelhuskvarter,
handicapboliger og den rekreative sti ”Fodsporet”.
Boligområdet Parkvej og
Guldagergård Bypark ligger i umiddelbar nærhed. Området udgør et sammenhængende
område, dog adskilt af Ladebovej og Park Allé, som går gennem området. Området
er i dag forpagtet ud til landbrugsdrift. Forpagtningskontrakten kan opsiges
med virkning efter høsten 2021.
Skoven vil blive anlagt, så den
både får rekreativ værdi for borgerne og understøtter biodiversiteten. Det
tilstræbes, at skoven etableres med bedst muligt naturindhold og oplevelser for
borgerne. Skoven vil blive pålagt fredskovspligt.
Lokale borgere, foreninger,
skoler og institutioner vil blive inddraget i planlægning og plantning af
skoven. Naboer til området, interesseorganisationer m.fl. vil blive hørt som en
del af forarbejdet.
Skovrejsningen tilstræbes udført
i efteråret 2021. Der skal udarbejdes en VVM-screening af arealet, før der kan
rejses skov. Skovrejsningen er betinget af, at de fornødne
myndighedstilladelser kan opnås.
Samarbejdsaftalens varighed er 3
år, hvorefter den automatisk udløber.
Udkast til samarbejdsaftale er
vedlagt i bilag.
Tilgift til samarbejdsaftalen
I tilgift til samarbejdsaftalen
donerer ”Plant et Træ” 13 træer og buske samt en læringspakke med bøger og
plakater om natur og dyr til 10 børneinstitutioner i kommunen. Tilbuddet gives
efter ”først til mølle-princippet”. Den samlede værdi er 100.000 kr. Der er
ingen udgifter forbundet med dette tilbud for kommunen.
Derudover tilbyder ”Plant et
Træ” et stort bytræ (5-6 meter højt) til de 3 største byer i kommunen til en
samlet værdi af 30.000 kr. Kommunen vælger selv træart og placering.
Etablerings- og vedligeholdelsesudgifter påhviler kommunen.
Perspektiver for samarbejdet
Samarbejdsaftalen åbner op for,
at samarbejdet mellem Slagelse Kommune og ”Plant et Træ” løbende kan udvides
til at omfatte skovrejsning på flere kommunale arealer, crowdfunding til flere
bytræer og andre initiativer som fremmer, at der rejses flere træer i kommunen.
En eventuel udvidelse af samarbejdet vil blive forelagt politisk.
Retligt
grundlag
Miljøvurderingslovens krav om VVM screening ved skovrejsning
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at der indgås en samarbejdsaftale med
”Plant et Træ”, hvor følgende kommunalt ejet areal indgår til skovrejsning:
1) Område 1 ved
Stignæs Landevej i Skælskør, ca. 10 hektar
2) Område 2 ved
Ladebovej i Skælskør ca. 11 hektar
Udvalget kan også vælge at reducere i arealstørrelsen eller
bede administrationen om at finde andre arealer end de foreslåede.
Udvalget kan vælge, at der ikke indgås en samarbejdsaftale
om skovrejsning med ”Plant et Træ”.
Vurdering
Skovrejsning er et vigtigt element i kommunens
bæredygtighedsstrategi og klimaindsats. Ved at indgå en samarbejdsaftale med
”Plant et Træ” får kommunen tilført eksterne midler til indsatsen. Etablering
af ny kommunal skov understøtter budgetaftalen 2019-2023 om udlægning af
arealer til urørt skov/naturrig skov.
Administrationen anbefaler, at der indgås en
samarbejdsaftale med ”Plant et Træ” mhp. skovrejsning i Skælskør. Dette vil
tilføre byen en ny, grøn rekreativ oase, som vil skabe merværdi for de
omkringliggende boliger og institutioner. Skælskør ligger inden for det
udpegede interesseområde for en naturpark og en begrønning af byen vil være en
styrkelse ift. en eventuel kommende naturpark.
Område 1 vil på sigt være næste etape af byudviklingen, når
eksisterende område lige syd for er udviklet. Hvis der etableres skov her, kan
der ikke bygges boliger, og man vil skulle udvide byen andre steder. Området er
med placering tæt på skole, institution og idrætsanlæg og vest for omfartsvejen
en naturlig del af en langsigtet planlægning. Omvendt kan skoven være med til
at gøre det sydlige boligudlæg mere attraktivt, da man mod nord får adgang til
natur i stedet for fremtidige boliger. Området vil være tilgængeligt for bløde
trafikanter ad eksisterende trampesti fra syd (Trestensvej). Hvis der ønskes
anlagt en mindre parkeringsplads i forbindelse med skoven for at højne
tilgængeligheden anbefales, at dette sker ved Stigsnæs Landevej. Det er i den
forbindelse vigtigt at sikre oversigtsforholdene.
Område 2 er udlagt til rekreativt formål og mindre
attraktivt i forhold til på sigt at udvikle det til boligområde. Dele af
arealerne har en form, som ikke gør dem egnet til særlig mange formål.
Skovrejsning ville være en fin måde at få arealerne i spil på. Der er oplagte
muligheder for at skabe synergi til Fodsporet. Lige nord for området er der
planlagt et rækkehusområde som næste etape af hele boligområdet. Skov mod syd
kan være attraktivt i forhold til at afgrænse ud mod Ladebovej og give adgang
til skov for et større boligområde, men kan også give anledning til
skyggepåvirkning. Området vil være tilgængeligt fra Fodsporet i syd og fra
Parkvænget og Park Allé i nord og vest (begge med fortov). Såfremt der skal
anlægges en mindre parkeringsplads, anbefales den anlagt i forlængelse af
Parkvænget.
Administrationen vurderer, at de to foreslåede områder
rummer potentiale for skovrejsning (med henvisning til ovenstående).
Administrationen har ved udpegning lagt vægt på at finde et større
sammenhængende område, for at skoven får en volumen, der gør den interessant
både rekreativt og naturmæssigt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ved at indgå en samarbejdsaftale med ”Plant et Træ” kan
kommunen få økonomisk støtte til skovrejsning.
”Plant et Træ” betaler 12 kr. pr. plantet træ til kommunen.
Støtten vil dække omkostninger til klargøring af jord, tilplantning og
vedligehold af beplantningen de første 3 år af skovens levetid. Ved
skovrejsning på 10-11 hektar får kommunen tilført ca. 350.000 – 400.000 kr. fra
”Plant et Træ”, alt afhængig af beplantningsgraden.
Derudover får kommunen doneret træer til institutioner og
bytræer, til en samlet værdi på 130.000 kr.
Udgifter til stier, faciliteter og eventuel parkeringsplads finansieres uden for aftalen med ”Plant et Træ”, dvs.
via driften. For hvert nyt areal, der overgår til skovrejsning og tillægges
driften under Erhvervs- og Teknikudvalget, vil der skulle tages stilling til
afledt drift (stier, renhold, publikumsfaciliteter m.v.). Omkostningerne til
drift anslås at andrage mellem 2.000 kr. og 10.000 kr./hektar pr. år. Ved en
skov på ca. 10 hektar vil de årlige driftsudgifter udgøre mellem 20.000 og
100.000 kr. Beløbsstørrelsen afhænger af, hvilke faciliteter der anlægges i
skoven. Der vil sandsynligvis kun i meget begrænset omfang skulle anlægges
faciliteter i de første år, da skoven skal vokse lidt op, før den får en
rekreativ værdi.
Den nuværende forpagtning indbringer ca. 47.000 kr./år ved
område 1 og 27.000 kr./år ved område 2, som kommunen mister ved etablering af
skov på området.
En ny skovrejsning vil opnå fredskovstatus. Det betyder, at
en skovmæssig udnyttelse af et område vil afskære kommunen fra anden anvendelse
eller salg samt de indtægter, der er forbundet hermed.
Konsekvenser
for andre udvalg.
Erhvervs- og Teknikudvalget i forhold til afledt drift.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor
Økonomiudvalget anbefales,
1.
at Der indgås en samarbejdsaftale om skovrejsning med organisationen ”Plant
et Træ”
2.
at Udvalget tager stilling til, hvilket område der skal udpeges til
skovrejsning.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:
Ad 1; udvalget kunne tilslutte sig samarbejdsaftalen.
Ad 2; udvalget kunne tilslutte sig skovrejsning i område 2.
Udvalget ønsker at fremme skovrejsning, hvor det giver
mening i forhold til grundvand og det grønne danmarkskort.
Naturforum inddrages i det videre forløb om beplantning.